waarom mindfulness op school?

Als docent maatschappijleer stelde ik mijzelf de vraag: wat wil ik mijn leerlingen meegeven als zij na hun schooltijd de wijde wereld in stappen? Het antwoord daarop is vertrouwen en kennis. Vetrouwen hebben in zichzelf en kennis hebben over wie zij zelf zijn en de wereld om hen heen. Echter, wat ik zag als docent, was hoeveel stress en onrust jongeren ervaren en hoe weinig ondersteuning zij hierin krijgen op school.

In de leeftijd van 14 tot 18 jaar zijn het llichaam en het brein volop in ontwikkeling wat veel onrust met zich meebrengt. Daarnaast legt de huidige samenleving behoorlijk wat druk op de jongeren. Jongeren leren echter niet hoe zij met hun eigen binnenwereld én met de wereld waarin zij leven, op een vaardige manier om kunnen gaan. Met mindfulness training kan de school hun leerlingen hierin ondersteunen.

Les geven

Want stel je nu eens voor dat je op school leert wat je kan doen als je ‘s nachts wakker ligt omdat je aan het piekeren bent over een toets? Of hoe je de rust in jezelf kan vinden als je voor moeilijke keuzes staat? En dat je weet dat je niet de enige bent die soms onzeker is. Zou je dan niet met meer zelfvertrouwen je toekomst tegemoet treden?

Daarom vind ik het als docent belangrijk om op school, naast de cognitieve ontwikkeling, aandacht te besteden aan de sociaal emotionele ontwikkeling en mentale gezondheid van de leerling. Door mindfulness training worden leerlingen zich bewuster van zichzelf en van de wereld om hun heen.

Daarnaast kan mindfulness training ingezet worden in het kader van burgerschapsvorming op uw school. Lees hier meer over Burgerschapsvorming en hoe mindfulness training hierin een bijdrage kan leveren.

neem een kijkje in de klas ...

Hoe ziet mindfulness op school eruit?

.b (dotbie) methode

Dotbie staat voor Stop, Breathe and just Be. Met andere woorden: stilstaan, stoppen waar je mee bezig bent, ademen en gewoon even 'zijn'. De .b methode is een interactieve mindfulness training speciaal voor middelbare scholieren. De methode is ontwikkeld door het Mindfulness in Schools Project in Engeland en is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Lees hier meer over het Mindfulness in Schools Project.

 Enkele lesthema’s uit de .b training 
De thema's sluiten aan bij de belevingswereld van pubers en jong volwassenen. Door het doen van oefeningen ervaren zij zelf wat mindfulness in hun dagelijks leven kan betekenen. Daarnaast krijgen zij per les uitleg over de theorie die aansluit bij het thema van die les.

  • De aandacht leren sturen
  • Vriendelijk zijn voor jezelf
  • Gedachten zijn geen feiten
  • Ont-piekeren
  • Terugkomen bij de adem
  • Inzicht in de eigen stressreactie en de impact daarvan
  • De kracht van compassie en waar we dankbaar voor mogen zijn in ons leven.

Stoppen, ademen en gewoon even 'zijn'.

quotes van leerlingen

"Ik ben bewuster geworden van gedachten en kan deze ook observeren door middel van bepaalde oefeningen."

"De combinatie van theorie en oefeningen vond ik heel waardevol."

"Ik vond het een leuke training en heb er veel van geleerd. Eva is aardig en ik voelde mij op mijn gemak."

praktische informatie

WIE, WAT, WAAR

Voor leerlingen uit de bovenbouw, leeftijd 14 tot 18 jaar.

10 lessen, iedere week 1 (les)uur (15 - 20 personen per groep).

Op uw middelbare school, in een vertrouwde veilige omgeving.

LESMATERIAAL

Leerlingen krijgen een werkboekje en audiobestanden ter ondersteuning bij thuisoefening.

Toegang tot verdiepings-materiaal en ondersteunende video's.

Zij hoeven zelf alleen een pen mee te nemen.

KOSTEN

Voor 10 lessen bedraagt de training 800,- euro (vrijgesteld van btw.) 

Het samenvoegen van lessen is mogelijk, afhankelijk van het urenrooster.

Neem contact op voor meer informatie en de mogelijkheden voor uw school.

waarom kies je mij als trainer?

Ik ben docent Maatschappijleer en beoefen sinds 2015 mindfulness en meditatie. In 2016 heb ik de trainersopleiding dotbie bij het Centrum voor Mindfulness gevolgd. Sindsdien heb ik op verschillende scholen met plezier deze training gegeven. Terugkijkend op mijn eigen puberteit had ik deze training graag op school willen krijgen zodat ik wist wat ik kon doen als ik mij suf piekerde over toetsen of onzeker was. Ik gun deze training dan ook iedere leerling. 

Docent en ervaren mindfulness trainer
en beoefenaar

Ervaring in het onderwijs en
aandacht voor jongeren

Flexibel

Open en heldere communicatie

Humor

Mindfulness training voor docenten? 
Dat kan ook! Neem contact met mij op voor de mogelijkheden.

"Eva is flexibel en heeft oprechte interesse in jongeren."
lees de volledige referentie

Sjors

Coördinator Werk en Educatie Programma,
Stichting Maaszicht Rotterdam

"Eva heeft een sterk eigen verhaal, maar luistert goed naar de wensen van de opdrachtgever en probeert beide werelden te verenigen." 
lees de volledige referentie

Cathelijne

Teamleider Havo Bovenbouw,
Etty Hillesumlyceum Deventer
Stijlelement bruine bergen Stijlelement bruine bergen
Stijlelement bruine bergen Stijlelement bruine bergen

Contactormulier mindfulness op school:

Versturen

Eva Kam
mindfulness en meditatie

Derde Kostverlorenkade 1H
1054 TN Amsterdam

+31(0) 6 23 90 92 99
info@evakam.nl

KvK: 71764178

BTW-ID: NL002047794B24